paulenjoostinafrika.reismee.nl

Uganda!!

Lieve mensen,

Allereerst super bedankt voor al jullie reacties en we vinden het leuk dat zoveel mensen ons aan het volgen zijn. Daarom zullen we nu maar eens laten weten waar we terecht gekomen zijn ;)!

WOW wat zijn wij in een andere wereld terecht gekomen!! Joost had dit natuurlijk al een keer gezien maar Paul heeft de afgelopen week zijn ogen uitgekeken.

Laten we bij het begin starten. Zaterdag op naar Schiphol om met Egypt Air richting Afrika te gaan. Bagage was geen probleem, nog even de laatste lekkere Nederlandse koffie en toen was het tijd om afscheid nemen, nooit leuk maar goed gevoel dat het je naasten veel doet dat we weg gaan. Vlucht ging prima, geen jankende kinderen en we konden genieten van prachtige jengel muziek. Om half 4 's ochtends kwamen we aan in Entebbe. Hier werden we netjes opgepikt en met een auto gebracht naar Kampala, een rit van 45 minuten naar de hoofdstad van Uganda. Jammer dat het natuurlijk donker was, want we konden zo geen indruk krijgen van het landschap.

In Kampala aangekomen, werden we afgezet bij ons guesthouse. Prima huis met een aantal Nederlanders die er ook verbleven, bleek de volgende ochtend. De eerste dag hebben we even bijgeslapen en zijn we 's avonds met wat Nederlanders naar Ndere geweest, een show met Afrikaanse dans en eten. Was super leuk om hier mee te beginnen en we voelden ons meteen al een beetje geintregeerd. De tweede dag hebben we een rondleiding gekregen door Kampala met uitleg over het verkeer (je hebt fietsers waar je achterop kan, gekken op motoren (de Boda Boda's) waar je achterop kan, sardineblik busjes waar je met 20 ingepropt wordt of grote lijnbussen die ook meteen het gevaarlijkst zijn), ingeschreven bij de ambassade, een bibliotheekproject in een sloppenwijk bezocht en telefoonkaarten geregeld. Op deze dag werd ons ook duidelijk hoe gigantische stad Kampala is en hoe enorm hectisch het er hier aan toe gaat. 's Avonds zijn we gezellig nog een hapje gaan eten met het hele guesthouse.

Dinsdag stond onze trip gepland naar Jinja, de plek waar we 4,5 maand zullen verblijven. We werden opgehaald door Martine, een Nijkerkse die bij ons in huis woont en ook vrijwilliger is bij ORUDE (gaan wij 50% van onze tijd ook aan besteden). Aangekomen in Jinja, de 2de stad van Uganda, viel ons meteen op dat het hier een stuk minder hectisch is en allemaal wat overzichtelijker. We hebben eerst even kort kennis gemaakt bij de organizaties waar wij ons deze maanden voor gaan inzetten, ORUDE en PEFO, en zijn daarna naar ons huis gebracht. Prachtig huis met een grote tuin. We wonen hier met Sharon (owner), haar broertje en zusje, Martine, Daniel (ugandeese leraar) en zijn vriendin, Sharon (canadees) en haar adoptiekind, hond, kat en 3 konijnen. Onze kamers zijn lekker groot en wij gaan ons hier wel vermaken in de tuin en op de veranda met temperatuur rond de 30-40 graadjes!

Woensdag zijn we naar ORUDE geweest. Dit is een organizatie wat is gestart als een tussenpersoon op het gebied van microfinanciering. Het is nu meer een bank geworden die het mogelijk maakt voor arme mensen om te sparen en krediet te krijgen, iets wat de commerciele banken niet doen omdat ze daar te weinig op kunnen verdienen.

Donderdag zijn we een kijkje gaan nemen bij PEFO, de andere organizatie waar we ons voor gaan inzetten. Zij houden zich bezig met onderwijsprojecten, bouwen van huisjes voor ‘grannies' (oude vrouwen die weeskinderen opvoeden) en agrarische projecten. Ook hebben we donderdag een fiets gezocht zodat we de komende tijd goed bij onze projecten kunnen komen.

Vrijdag zijn we met ORUDE meegeweest naar evaluatiemeetings met een aantal members. De eerste stop was bij de best draaiende bank en was leuk om te zien. De tweede stop was midden in het land en hier was het allemaal heel anders. We zagen mensen die echt helemaal niets hadden en zijn in een ‘ziekenhuis' geweest wat er erger uit zag dan we ooit hadden gevreesd. In het ziekenhuis hadden ze geen geld om mensen te behandelen (kost ongeveer €3) en eigenlijk lagen zieken alleen maar op een piepschuim matras te wachten wat de dagen ze zou brengen. Hier werden we wel even met de neus op de feiten gedrukt en dit heeft flink impact gehad.

De afgelopen week hebben gekeken wat we voor beide organizaties kunnen doen en komende week gaan we onszelf doelen stellen wat te doen en welke resultaten we willen behalen.

Nog een laatste puntje is het eten hier. Men is hier gewend om 2 warme maaltijden te eten en daar doen wij dus noodgedwongen maar aan mee! We hebben al veel Afrikaans eten geprobeerd, het ene is zonder enige smaak terwijl het andere erg lekker is (een Rolex is geweldig, een pannenkoek opgerold met een ei, kool, tomaat en ui voor het flinke bedrag van €0,30). Varieren kan goed, want door alle Indiers hier kunnen we ook westers eten krijgen.

Dit was hem weer voor deze keer! Wij zijn natuurlijk ook super benieuwd hoe het allemaal bij jullie gaat dus hopelijk krijgen we daar ook de nodige updates over!

Mocht je ons nog willen bereiken, ons nummer hier is:

Joost: + 256 785636524

Paul: + 256 784385583

Houdoe!

Soraya

Leuk om te lezen! Goed onthouden hoe ze die pannekoeken maken hè, want die wil ik ook een keertje eten! :) *jum*

Dikke knuffel voor jullie allebei!

PS: wel echt verschikkelijk hoe het er in dat ziekenhuis aan toe gaat.. :'(

Mark R

Jongons, mooi uitgebreid verslag van jullie eerste week!
Leuk om te lezen!
Succes met de projecten die jullie de komende tijd gaan doen!
Benieuwd naar de volgende update.
Hier alles goed, ipv 30-40 graden duiken we hier volgende week weer even onder 0:)

Groeten,
Mark

Mike - Buddha -

Maat,

Goeie binnenkomer die Rolexjes! Je moet toch eens uitleggen hoe dat: 'opzoek gaan naar een fiets precies werkt', is dat Tilburg-style slijptol erover jepperen of gewoon goed afdingen ;)! Het gaat helemaal goedkomen lees ik wel en als je nog spullen nodig hebt van het thuisfront (bijv. voetbalshirtjes om aan de plaatselijke hangjeugd uit te delen) dan zetten we gewoon iets op touw he!

Veel plezier!

x Mike

Jordy

Dat klinkt verdomme goed Paulus! Succes met het aanpassen aan de andere omstandigheden, maar zo te horen lukt dat je wel met de Rolex als mooi voorbeeld ;)

Groeten Jordy

Neil

Dat was alvast een drukke eerste week! Leuk om te lezen. Veel succes.

Maartje

Klinkt als een nu al indrukwekkende reis! Mooi om te lezen waar jullie mee bezig zijn, houd ons op de hoogte!
Liefs, Maartje

Dick

Mooi te zien jullie samen op de fiets,ik zie het zo nog voor me.Je kwam toch niet uit de bar he?
Ik geniet met je mee als ik de foto"s zie.
En de lekkere vis al geproeft Paul?Gewoon de zonnebril
op en eten. Veel succes.

Anja

He jongens! Goed om te lezen wat jullie allemaal doen en leuk om er foto's bij te zien! Het is onvoorstelbaar maar er ligt weer een pak sneeuw.... de vorige vracht was net helemaal weggedooid, maar zaterdagmiddag begon het weer te sneeuwen boven de rivieren. Er ligt zo'n 5 cm. En het vriest ook weer, bij ons een beetje, in Groningen streng. Het is nog steeds winter hier!

Theo Arts

Beste Makkers,

Wij van de Bodde wensen jullie erg veel succes in Uganda. Wij zullen jullie verrichtingen volgen.

Geniet ervan

Theo

Rob

Goed om te horen dat jullie goed aangekomen zijn, overweldigende indrukken lijkt me. Veel succes en plezier de komende tijd!!

Gr Rob

Mariska

Superleuk om jullie zo te kunnen volgen. Ik ben zwaar benieuwd wat jullie nog allemaal gaan beleven. De projecten klinken erg interessant, lijkt me fijn om je nuttig te maken. Enjoy!

Groetjes, Mariska

lian en Fam.

Prachtig Verhaal jongens. Zeker die van de 'grannies' en het ziekenhuis. Veel meemaken hoor want de tijd gaat snel. Groetjes uit het koude Holland

Lotje

Veel succes Paulus en Joost! Super interessant om te lezen! Houdt ons op de hoogte!

x lotje

Laurens

Leuke bezigheid om deze berichten lezen op je drukke ambtenaren werkplek :D.

Ziet er goed uit mannen..

Have fun.

grtz Laurens

Hilde

Hallo Joost,

Leuk om jullie verhaal te lezen, ik hoop dat er nog vele verhalen zullen volgen.
Nog gefeliciteerd met de verjaardag van je zusje hè? Die heb je nu mooi moeten missen. Net als Acda en de Munnik. Jammer voor jou, maar zo heb ik er mooi van kunnen genieten. Dus bedankt daarvoor!
Heel veel succes en plezier daar.
Groetjes van Robin, Hilde en Evy

Cerla

Dit klinkt als de start van een mooi avontuur. Dat gaat ook helemaal goed komen... Ik ga jullie volgen en kom het hopelijk van dichtbij bekijken! Have fun en houd ons op de hoogte!

Anja

He kanjers! Hoestie nu? Hier koud, beetje ijzel en meer van dat soort spul. Maar binnen is het lekker warm van Ajax heeft de kwart finale v.d. bekerwedstrijd tegen NEC met 3-2 gewonnen. Hadden ze wel een verlenging voor nodig... Zijn jullie al aan voetballen toegekomen?

Boni

Hey Dikzakken,

Dat klinkt goed daaro! Zo te lezen is het eten goed in Afrika. Waar ik nu erg benieuwd naar ben is hoe het bier smaakt ;-)

En....hebben jullie de eerste diarree al te pakken?!? Ben benieuwd hoe lang dat duurt...

Enjoy mates!

Anja

He mannen! Het is ongelooflijk! Gisteren was de sneeuw zo'n beetje weggeregend, maar vannacht hebben ze weer een wit dekentje weggelegd.... weer een witte wereld! Gisteren de dames Hetsen gezien en een heel gezellige dag gehad in Huizen. Jullie moeten van iedereen heeeel veel groeten hebben. Jullie verhalen worden zeker gevolgd!

Chris

Joost ouwe schurk die je bent! We missen je hier. Die laffe Jeroen heeft nog geen enkele nacht hier doorgemaakt, dus de leegte is goed te voelen. Ik zal je ook even snel een reisverslagje van onze skiweek sturen. Deze is NSFW en uiterst schadelijk voor menig reputatie, dus hou 'm voor jezelf, peppie!

Dag dag!

Nath

Hey Paulus!!!

Heerlijk he die die 30-40 graadjes Celsius! Wij zijn net terug vanuit Azie in NL.. en het is hier KOUD!!!! BRRRRRR!!
Kan me voorstellen dat de verschillen verder ook heel erg groot zijn. Mensen, eten, het verkeer, de bebouwing, de natuur... Ga er maar lekker van genieten (en leren). Heel erg veel plezier, blijf heel en take care!!

Kus, Nathanie

opa en oma

Hallo Paul
We zijn blij dat jullie het goed maken en het niet zo koud hebben als wij.
We hopen dat alles met je goed blijft gaan en dat het projekt goed verloopt.
Wij volgen steeds je verhalen op internet en hopen jullie gezond terug te zien, want we misschien je.

Verder vele groeten uit het koude Dronten.

Veel liefs opa en oma

Francis Bougie

We zijn gisteren met Anja en Dikkie gaan uit eten Dick heeft heel goed gegeten jammer dat hij zijn bord niet leeg heeft.
we zijn van morgen lekker brunchen en hebben lekker bij gepraat. het is 7 graden en saai weer.
ik hoop dat ajax wint ? vandaag.
ik ben daan en ik heb gevoetbalt.
heb jij ook al gevoetbalt in Oeganda?
Anja was bijna falliet gemaakt door joep.
veel groetjes van Dick, Anja, monique, Francis, Bram,Joep en ik ben Daan ??