paulenjoostinafrika.reismee.nl

Zuid Afrika!!

Hallo mensen,

Weer even een korte update van ons!

Inmiddels zijn we aangekomen in Pretoria in Zuid Afrika na een lange reis. We zijn begonnen met onze reis vanuit Wakiso naar Arusha in Tanzania. Deze busreis duurde 20 uur. Daar aangekomen werden we opgevangen door een kennis die ons een goedkoop hostel kon aanwijzen bij de nonnetjes. Daarna zijn we gaan kijken voor een safari omdat Arusha bekend staat om de Serengeti en de Ngorongoro, twee geweldig mooie parken. Echter de prijzen zijn hoog maar na lang onderhandelen hadden we toch een 2-daagse trip kunnen regelen. De eerste dag zijn we naar de Manyara gegaan, waar we weer veel beesie hebben kunnen bekijken (olifanten, giraffes, zebra's, nijlpaarden, etc. etc.) Daarna zijn we naar de camping gebracht en had de kok lekker wat eten gemaakt. De volgende ochtend heel vroeg weer op pad naar de Ngorongoro krater, een dal van 600mvele km2's groot. Geweldig om te zien qua natuur, maar ook qua beesten want we hebben hier eindelijk de hyena, de cheetah, de mannelijke leeuw en de neushoorn weer van ons lijstje kunnen halen.

De dag erna zijn we per bus vertrokken naar Dar es Salaam, de hoofdstad van Tanzanie. Na 10 uur kwamen we daar aan en we kwamen precies gelijk aan met Cerla, die vanaf daar 6 weken met ons gaat meereizen. De volgende dag hebben we onze visa's en de treintickets geregeld en zijn we op de boot naar Zanzibar gegaan. Een aantal dagen zand, muggen, blauwe zee, voetbal en de nodige pilsjes hebben ons heerlijk doen ontspannen.

Na 5 dagen Zandzibar zijn we weer terug gegaan naar Dar es Salaam om de trein naar Zambia te nemen. We hadden een coupe geboekt voor 4 inclusief bedden, omdat deze treinreis ongeveer 40 uur zou gaan duren als het meezit. Na 45 uur kwamen we aan in Zambia en hier hebben we meteen de bus gepakt naar Lusaka, de hoofdstad van Zambia. De volgende dag weer de volgende bus die ons in 20 uur via Zimbabwe naar Pretoria in Zuid Afrika zou brengen.

Hier in Pretoria zijn we de eerste dag meteen maar goed begonnen en hebben we in een Deens kamp de wedstrijden bekeken. Geweldige sfeer, mensen en goed bier, dus wat wil je nog meer. We zijn zelfs geinterviewd door het AD:

De nacht hebben we doorgebracht in ons tentje. Ondanks dat het overdag lekker zonnig en warm is, koelen de nachten, omdat het hier winter is, ontzettend af en kan zelfs tot het nulpunt komen. Door onze geweldige survival spullen (het aantal biertjes zou hier ook invloed op gehad kunnen hebben) hebben we van de kou niets geen last gehad!

De afgelopen weken hebben we ongeveer 4000-5000 km afgelegd en veel landen gezien. Het paspoort begint vol te raken met stempels. Maar ook de ervaringen zijn geweldig, ieder land heeft weer zijn eigen kenmerken en dat is geweldig om te ervaren. Het is nu enkel nog snel doorreizen, maar na het WK gaan we op de terugreis het ook echt ervaren!

De planning voor ons is om de komende dagen nog in Pretoria te blijven en op zoek te gaan naar een huurauto die te betalen is. Daarna trekken we naar het oosten richting de grens van Mozambique. Voor de 1/8 finale van Oranje trekken we naar Durban waarna we met de auto via de kust naar Capetown gaan. Dit schijnt eengeweldig mooie route te zijn en meegenomen is dat we op deze manier Oranje ook achterna reizen mochten ze iedere keer doorgaan naar de volgende ronde (1/4 finale is in Port Elizabeth en 1/2 finale in Capetown). Hierna zullen we weer plannen gaan maken om weer rustig naar het noorden te reizen richting Uganda want op 4 augustus vliegen Joost en ik dan weer naar Nederland!

We wensen jullie allemaal veel kijkplezier van Oranje en succes met alle dingen waar jullie mee bezig zijn!!!

Groeten, Hetse, Cerla en Paulus

Mark R

Weer een zeer mooi verhaal heren, jullie en schitterend dat jullie ook in het AD jullie belevenissen hebben mogen vertellen!:)

Veel plezier de komende tijd met het Nederlands Elftal!
Hopelijk kunnen jullie ze inderdaad tot en met in Kaapstad volgen!

Groeten vanuit een herfstachtig Nederland.

Nath

Have fun!

Robin

Ceelen in het AD hoor haha, mooi man. Geniet er nog van daar!

Boni

Hey mannen,

Gaaf dat jullie zelfs het AD gehaald hebben. De outfit ziet er goed uit!

Enjoy the journey!

Suzanne

He mannen!

Wat een mooi verhaal weer! Leuk dat jullie veel dieren in de parken hebben kunnen zien! Ben heel benieuwd naar de foto's. Hebben jullie nog wat gehad aan de tips voor Zanzibar?
Hoop voor jullie dat het Nederlands elftal zo ver gaat komen, wij moedigen ze goed aan vanaf hier hoor!

Groetjes,

David en Suzanne

Nienke Joustra

Ik kijk nu al uit naar het moment dat jullie boek uitkomt!! Ideetje misschien? Jullie hebben in ieder geval al fans!
Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd hoe het bij de nonnetjes was?
Mannen, heel veel plezier nog daar!
Geniet van de voetballerij!

Groetjes Nienke

Bart

Goed verhaal weer hoor. Mooie avonturen ook. Ik kijk uit naar het volgende hoofdstuk.

Groeten, Bart

Anja

Jullie zijn al beroemd -in ieder geval in de familiekring-met het verhaal uit het AD... moeten jullie al handtekeningen uitdelen? Erwin Krol belooft ons een oplopende temperatuur deze week. Mocht ook wel, het was bijna weer de winter/regenjas aan.
Groetjes!

Annelous

Dus jullie waren niet die idioten die "hoempa, hoempa, hoempa, MAK me gek aan het zingen waren tijdens de training van het NL's elftal??

Enjoy!!

Lfs Lous

Anja

He hoewast op de tribune in Durban? Toeterende oren? Wat n wedstrijd he... Ze moeten wel ander voetbal gaan brengen want anders is Brazilie er zo met de winst vandoor. Veel plezier in ZA en heel veel groeten van ons!

Dick

Volgens mij hebben jullie ook genoten van Ned / Brasil
Ik had gezegd ik hoop dat ze met 1 0 achterkomen,het was net A2 van vroeger toen zeiden wij dat al voor de wedstrijd en dat pakte dat jaar ook goed uit. wie weet worden we nu wel wereldkampioen.We genieten toch met volle teugen!!! Groetjes

Mike

Mannen! Geniet maar van de weg naar de finale!

Laterrr