paulenjoostinafrika.reismee.nl

WK in ZA deel 1

Weer ff een update uit Zuid-Afrika, ze zijn schaars dat weten we. Maar tussen de WK-wedstrijden door willen we ook zoveel mogelijk van het land zien, dus dan blijft er weinig tijd over om te internettenā€¦

We waren gebleven in Pretoria, waar we een auto zochten. Na goed zoeken zijn we een betaalbare middenklasser tegengekomen. Toen die afgeleverd werd bleek het een Chevrolet Spark te zijn, niet echt ruim voor drie gasten dus. Al met al moet gezegd worden dat de Shark, zoals ie al snel werd genoemd, zich dapper door ZA beweegt.

Vanuit Pretoria zijn we eerst een stukje in noordelijke richting gegaan, naar een opvangpark voor olifanten. Dit werd aangeraden door Ben, een oude bekende van Theo, waar we de avond daarvoor een hapje gegeten hadden.
De olifanten worden in dit park opgevangen om ze uiteindelijk weer in het wild uit te zetten. Ze zijn erg vertrouwd met mensen en daarom konden we oa. hand-in-slurf lopen en kregen we als afsluiter een zuigzoen!

De volgende stop was Harrismith (vernoemd naar ene Harry Smithā€¦) beetje een vaag stadje, waar het ā€˜s nachts tegen het vriespunt was. De dag erna snel door naar Escourt van waaruit we een trip in het Drakensberggebied hadden gepland. Maar belangrijke dingen eerst: Oranje kijken. In een riante bungalow hebben we onder het genot van een paar Hansa pilsjes Nederland zien winnen van Kameroen.
Drakensberg is niet een bizar hoog gebergte maar het landschap is schitterend: uitgestrekte grasheuvels afgewisseld met imposante rotspartijen. We hebben er een lange hike gemaakt en op ā€œquadsā€ gereden.
Ondertussen naderde de achtste finale alweer, dus op naar Durban. Het duurde ff voordat we een hostel gevonden hadden en daarom misten we het grootste deel van Engeland-Duitsland. Bij de 3-1 zijn we dan ook maar verder gegaan met het opzetten van de tentā€¦
En toen Nederland-Slowakije. Al op tijd de stad ingelopen (Durban is vrij mooi) en naar het Oranje-feest aan het strand. We hadden nog geen kaartjes voor de wedstrijd, de kaartjes die voor $100 aangeboden werden, waren ons iets te veel geld. Desalniettemin toch meegelopen in de optocht naar het stadion. Daar bleken nog meer kaartjes te koop, uiteindelijk zaten we voor 500rand pp (minder dan de helft van de kostprijs) in het stadion! Helaas niet in een Oranjevak, we kregen al gauw commentaar als we te enthousiast waren. (Sit down, please!) Dus 2e helft stonden we te feesten bij andere Hollanders vlak langs het veld. We hebben de overwinning uiteraard goed gevierd ā€˜s avonds.

Er moesten flink wat kilometers gemaakt worden om op tijd in Port Elizabeth te zijn voor de kwart finale. Maar de volgende dag veel te laat weggereden (natuurlijk). Eerst gestopt in Umkomaas, een van de 10 beste plekken ter wereld om te duiken. Helaas was de zee te wild om te duiken en zijn we snel verder gegaan. Mthata (of Umtata) stond ook nog op ons lijstje, waar het Nelson Mandela museum is gevestigd. Op 1 juli (Joost zijn verjaardag) zijn we de dag begonnen met dit museum, erg indrukwekkend. Het was nog een behoorlijk stuk naar PE, dus hebben we die dag veel kilometers gemaakt. Onderweg zijn we wel nog even langs Coffee Bay en The Hole in the Wall gereden. Een enorme rotspartij net iets uit de kust waar een gat in gesleten is door de oceaan. Erg mooi, het was echter wel een verschrikkelijk slechte weg (Ugandese kwaliteit) daarheen, die het uiterste van onze Shark vroeg. ā€™s Avonds hebben we Joosts verjaardag dan nog goed gevierd in East London.
We zouden vroeg vertrekken richting PE, misschien konden we nog kaarten regelen, maar half 7 werd half 10. Bovendien moesten we na 100 km weer rechtsomkeerd omdat een van ons zā€™n paspoort was vergeten. Uiteindelijk hebben we het eerste kwartier van de wedstrijd op de radio geluisterd (in het Afrikaans). De rest wel op tv kunnen kijken en na de wedstrijd het FIFA Fanfest op zā€™n kop gezet en nog de kroeg in. Laten we zeggen dat ze niet erg blij waren toen we ā€™s nachts terugkwamen bij het hostel.

De laatste twee dagen hebben we vertoefd in Jeffreys Bay. De eerste dag een beetje herstellen en bijkomen van het Oranje feest en de tweede dag flink in actie gekomen bij de surflessen. Het ging nog niet vlekkeloos, maar we hebben de smaak te pakken.

Nu op naar Cape Town voor de halve finale!

Groeten vanuit het baie lekkere Zuid Afrika.

P.S. Ons nummer hier is +27717444307

Cerla

Jezus, welke lutser vergeet zijn paspoort nou! Mooi de kwartfinale gemist....

Heleen

Haa Paulus en Joost, wat een avonturen en kilometers haha! Leuke update weer! Veel plezier in Johannesburg! Groetjes Heleen

ps. Marcel is geslaagd voor zijn VWO...!!! op naar Delft!

Nath

Surf's up dude! Cool he! Veel plezier bij NL-Uruguay! We hakken ze in de pan! x

Lotje

Heel veel plezier morgen en met de mooie reis tussendoor ;)
Wij maken er mogen hier ook hopelijk een mooie feestje van!!!!

x Lotje

lian en laurens

mooie verhalen jongens en we hopen jullie op de TV te zien. ook veel kilometers in dat mooie land. groet uit Winssen

Nienke

HĆ© mannen,
Super! Maarrre.... geen foto's??

Groetjes en veel voetbalkijkplezier!

Rob

Mooie verhalen, mooie ervaringen. Als bekroning natuurlijk die wereldbeker komende zondag! Daarna snel terugrijden naar Amsterdam???

Veel plezier en geniet ervan!!

Renate

Heej heren!!!

klinkt allemaal super zeg!! En nu gewoon de finale zondag. Wordt spannend. Ik ben de afgelopen paar wedstrijden in Kampala geweest en het is hier echt ook groot feest. Er zijn zelfs al plannen om alle boda's rondom Iguana in het oranje te gaan hullen zondag.

Geniet ervan daar!

Liefs,

Renate

Michaela

Klinkt goed allemaal zeg! Geniet er nog van!

Groetjes Michaela (zusje van Casper)

Soraya

Nog 26!!

harry

na de verlies partij op naar het mak kamp als ehbo groetjes harry