paulenjoostinafrika.reismee.nl

Zuidelijk Afrika Deel 2 & The End

Na lange tijd is het voor ons weer eens tijd om een verslag te doen van het vervolg van onze geweldige reis door zuidelijk afrika.

We waren gebleven in Jeffrey's Bay waar de mannen een poging gedaan hadden om de golven te trotseren op een paar surfplanken. De dag hierna zijn wij vertrokken richting Swellendam, een lange rit maar nu waren we al best dichtbij Capetown voor de halve finale.

Volgende dag in Capetown aangekomen was Dhr. Van Hooijdonk zo aardig om zijn garage als slaapplek voor ons beschikbaar te stellen. Hij woont in Capetown voor een half jaar voor zijn stage in een super groot huis met 7 andere gasten. Na ons te hebben geinstalleerd, zijn we naar het Fifa Fan Fast in de binnenstad gegaan. Leuk feestje hier voor de wedstrijd, waar Joost met zijn ‘hoog-houdt-kunsten' op het grote podium nog een paar mooie prijzen had gekregen. Hierna liep iedereen richting het stadion voor de wedstrijd. Zoals we ook bij de 1/8 finale gedaan hadden, zijn wij voor het stadion gaan staan om te kijken of we kaarten belachelijk goedkoop konden krijgen. Uiteindelijk hadden we het toch weer voor elkaar gekregen om 3 kaarten te kopen voor ongeveer een 1/3 van de normale prijs! De wedstrijd was geweldig om weer mee te maken, maar helaas bleek later dat Joost in de 2e helft het stadion was uitgezet omdat zijn kaartje gestolen bleek te zijn. Flink balen, maar dit hebben we daarna goed kunnen wegfeesten in Tommy's Bar samen met Yoep van het Hek, Guusje en Hans van Breukelen. Cerla heeft zelfs nog een legendarisch gesprek met Hans kunnen hebben ;)

Na het doordringen tot de finale moesten wij in een aantal dagen dus weer terug naar Johannesburg. Dag na de finale zijn we echter eerst nog even naar de Tafelberg geweest, wat een geweldig uitzicht! Onderweg naar Oudshoorn zijn we nog even naar het laagste punt in Zuid Afrika geweest (Cape Agulhas) waar tot onze verbazing geen pinguins te zien waren ;) Aangekomen in Oudshoorn zijn we nog naar een cheetahpark geweest waar Paul nog met 4 kleine cheta's mocht spelen. Die avond hebben Joost en Paul een mixed grill gegeten met krokodil, struisvogel, springbok en kudu, heerlijk!!

Aangekomen in Johannesburg hebben we een bezoek gebracht aan het Apartheidsmuseum. Volgende dag stond alles in het teken van de finale. Eerst zijn we naar ons hostel gegaan wat een hele ervaring was want deze lag midden in een township. Voor de wedstrijd hebben we nog erg veel dingen meegemaakt, namelijk het binnenlullen tot het oranjefeest, live in de uitzendig van SABC (NOS van Zuid Afrika) de presentator een holland vlaggetje geven, Sonja Barend versieren, gele en rode kaarten uitgedeeld en verschillende politie taxi's. De wedstrijd hebben we weer gekeken in het Fifa Fan Fest, wat even zoeken was, omdat er voor deze wedstrijd nergens kaarten meer te krijgen waren. We weten allemaal hoe het afgelopen is en wij zijn na de wedstrijd meteen huilend naar ons bedje gegaan....

De volgende dag moesten we na 5500km onze Shark weer inleveren en vervolgden we onze reis naar Gabarone in Botswana. Via Francistown en een hoop pech met de bussen zijn we eindelijk in Kasane aangekomen. Hier hebben we een safari gedaan in het dichtbijzijnde national park. Voor Cerla was dit de eerste keer en voor Joost en Paul was het de laatste kans om de leopard nog te vinden (als laatste van de Big Five). En ja hoor, we hebben er 2 gezien!! Na de safari hebben we lekker bij het zwembad gezeten en eind van de middag gingen we nog een mooie boottocht maken waar we grote groepen olifanten de rivieren over zagen steken.

De volgende dag zijn we met een klein bootje naar de grens van Zambia gegaan waarna we naar Livingstone zijn gereden. Hier zijn we de eerste avond eens flink gaan stappen met oude bekenden uit Gabarone wat betekende dat we de dag erna enkel naast het zwembad hebben gelegen. Volgende dag zijn we de beroemde Victoria Falls gaan bekijken, geweldig natuurgeweld en gegarandeerd een nat pak. Wat al een tijdje op de planning stond, kwam in Livingstone ook eindelijk tot werkelijkheid, bungeejumpen! Er is een brug vlakbij de Victoria Falls, tussen Zambia en Zimbabwe, waar je vanaf kan springen, wel 111m hoog!! We zijn alle 3 gegaan wat schitterende foto's en filmpjes heeft opgeleverd!

Die dag zijn we nog doorgegaan naar Lusaka want Cerla zou daarvandaan terug gaan naar Johannesburg en van daaruit weer naar Nederland vliegen. Joost en Paul zijn die dag ook meteen doorgegaan naar Mpulungu om daar een ferry over Lake Tanganyika naar Tanzania te pakken. Aangekomen bleek dat de ferry deze week niet zou gaan wat voor ons een probleem in de planning opleverde. Wel ging er nog een vrachtschip naar Burundi (afgeraden om daarheen te gaan qua veiligheid) welke we uiteindelijk toch maar genomen hebben. Samen met een Canadees, Italiaanse en Spanjaard hebben we 2 dagen op het water gezeten, mooie uitzichten, lekker zonnetje en Tom Cruise dvd's. Aangekomen in Bujumbura, de hoofdstad van Burundi, hebben we meteen een bus gepakt naar Kigali (hoofdstad van Rwanda). Echter bij de grens stond ons een nieuw probleem te wachten, we mochten er niet in.... We zouden minimaal 2 dagen in het onveilige Burundi moeten blijven om een aanvraag tot visum te doen. Niet echt wenselijk, maar na een half uur tegen de ambtenaar kletsen en flink geld betalen (gaat het hier dan uiteindelijk altijd om) hebben we toch een visum gekregen om Rwanda in te gaan. In Kigali zijn we de eerste avond gaan stappen en hebben we voor de rest de stad verkend en zijn we naar het genocide memorial geweest, wat heel erg indrukwekkend was.

Hierna stond de terugkeer naar Uganda weer op de planning. Vanuit Kabale zijn we naar Lake Bunyonyi gegaan samen met de Canadees. Bij dit lake hebben we heerlijk kunnen relaxen en zijn we paar keer met de roeiboot het water opgegaan. Na 3 dagen languit zijn we weer op weg gegaan naar Kampala waar we de laatste dingen voor onze terugvlucht nog konden regelen. Ook zijn we nog een paar dagen in Jinja geweest om te kijken hoe het met iedereen gaat. Bij onze organizatie, PEFO, was er inmiddels veel gebeurd en het was heel erg mooi om te zien dat ze zich goed aan het ontwikkelen zijn en dat onze aanbevelingen toch nog te zien zijn!

Ons avontuur in Afrika zit er nu op. Geweldige ervaringen, moeilijke momenten, mooie natuur, belevenissen, pech, etc. We hebben de afgelopen maanden zoveel gedaan en beleefd en dit zal ons zeker altijd bij blijven staan. Toch staan er thuis ons allebei weer nieuwe uitdagingen te wachten waar we weer met volle passie en enthousiasme ons nu in gaan storten!

Lotje

wat een mooi verhaal weer, en wat hebben jullie super veel gedaan! Echt heel erg gaaf! Paul, je bent er morgen bij toch in Amsterdam? Kletsen we goed bij!

x Lot

Nienke

Bedankt voor jullie mooie verhalen, ik heb er erg van genoten!

Welkom terug in Nederland! En heel veel succes met alles wat jullie in de toekomst gaan doen.

Groetjes
Nienke

Nath

Hi Paulus,

Welcome back! Nu jij terug bent ga ik weer ff naar het buitenland (op vakantie) maar niet voor heel lang hoor! Ik denk dat we gauw weer kunnen bijkletsen!! we bellen!

X Nath

Anneke Verboord

Geweldig goed verhaal. Dit maak je ook maar één keer in je leven mee. En de andere cultuur is ook interessant
Groetjes Anneke.