paulenjoostinafrika.reismee.nl

Houdoe

Hoppa!

Daar zijn we alweer met een nieuw verhaal! Het is ook wel nodig want in de afgelopen 3 weken zijn er erg veel dingen gebeurd en voor onze grote reis kunnen we dit jullie nog mooi even melden!

Bijgekomen van ons bezoek en hun geweldig leuke komst, kwamen wij tot de conclusie dat er nog maar 2 weken Jinja/Uganda voor ons op de planning stonden en dat we dus nog veel dingen moesten gaan doen. Die dinsdag zijn we maar meteen begonnen met afvinken, namelijk raften! Jinja staat bekent als DE plek om te raften en het is een van de meest spectaculaire plek ter wereld om dit te doen. Ofwel, dat mochten wij niet missen. In een boot met 4 NL vrouwen (oh god, inderdaad ;p) zijn we de Nijl opgegaan. Na wat oefeningen met de instructeur, zwemmen en omkieperen, mochten we eindelijk beginnen. En hoe, het was meteen een grade 5 (= de zwaarste die we mochten met zo'n boot). Omdat wij de meest extreme route wilden, lagen we dus ook luttele minuten later al in het water. Dit werd de volgende 2 watervallen exact hetzelfde herhaald, de ene keer nog lomper dan de andere keer. Maar daarna kregen we de slag toch aardig te pakken en de rest van de watervallen konden we allemaal, op joost na of gedeeltelijk in de boot blijven zitten. Echt een geweldige ervaring om te doen en goed afgesloten met een hapje en natjes.

De vrijdag erna stond een trip naar het noorden van Uganda op de planning. Paul's verjaardag hebben we vooral doorgemaakt in de bus naar Gulu, maar gelukkig hebben we de verjaardag nog flink kunnen vieren in de plaatselijke bar. De volgende dag hebben we eerst de stad Gulu bekeken, maar er was maar weinig te beleven. Wel viel ons op dat er heel veel NGO's aanwezig waren. 's Middags zijn we met de bus doorgereisd naar Kitgum over een weg die meer leek op een knikkerbaan. Eenmaal aangekomen zijn we opgevangen door Astrid, een Nederlandse die werkt voor het NRC (Norwegian Refugee Council) wat erg actief is in het noorden van Uganda. Die avond hebben we lekker op de veranda over de conflictsituatie en allerlei andere dingen gehad. De volgende dag wilde Astrid ons wel het gebied laten zien, de oude en nog steeds bestaande ‘kampen' en de mensen zelf. Wel moesten we van te voren even tekenen dat als er iets zou gebeuren, we zelf verantwoordelijk zouden zijn... Het was erg indrukwekkend om allemaal te zien!
Op maandag stond onze reis naar Jinja op het programma. Astrid had ons om 7 uur gedropt op het buspark in Kitgum waar een overvolle bus klaarstond om ons te brengen naar Gulu. In Gulu aangekomen, was er geen enkele bus meer voor Kampala. Omdat er weer een nieuw trimester was begonnen op de scholen in Uganda was er geen busvervoer meer. We hebben bijna 3 uur moeten wachten op de volgende bus en hier waren natuurlijk al ontzettend veel mensen op aan het wachten. Het werd dus bijna vechten om binnen te komen, maar gelukkig konden wij plaatsnemen. Na een lange dag reizen waren we uiteindelijk om 10 uur 's avonds weer terug in Jinja.

Vrijdag was onze laatste werkdag bij PEFO. Nog even de laatste dingen overdragen, mensen op weg helpen en de laatste nieuwsbrief nog even bekeken. Eind van middag stond ook onze laatste voetbal wedstrijd op het programma (voor Joost dan...). De jongens wilden nog 1 keer hun kunsten laten zien aan ons en we hebben het goed kunnen afsluiten met een 1-0 overwinning. Joost heeft ook nog zijn momenten kunnen pakken en Paul heeft helaas door zijn enkel alleen van de zijkant zijn inbreng kunnen geven.

Op zaterdag hadden wij een feestje op poten gezet om zo iedereen gedag te zeggen. Overdag zijn we hiervoor inkopen gaan doen want om 5 uur hadden we met ons team afgesproken om afscheid te nemen. Het voetbalteam had speciaal voor ons een meeting gepland op het veld met drinken en eten. Ook hadden ze een mooi aandenken voor ons gemaakt als blijk van waardering. Het heeft ons heel erg goed gedaan om al die tijd de jongens zo te zien genieten van het voetbal en te zien dat ze dingen leren. Daar komt nog bovenop dat ze dit allemaal voor ons geregeld hebben (terwijl ze zelf maar weinig hebben)! Na wat dans en het Wilhelmus (konden ze neurien!!!) zijn we vertrokken.
Voordat ons feestje zou beginnen wilden we nog even ons haar afknippen. Hiervoor zijn we naar het kleine marktje vlakbij ons geweest. Paul begon met standje kort en na een tijdje was Joost ook aan de beurt. Ondertussen waren we een ware attractie geworden voor de locale mensen die het maar wat mooi vonden dat er 2 blanken kaal gemaakt werden. Toen de kapper bij joost alle manen er net af had, viel de stroom uit.... Paul natuurlijk hard lachen, maar Joost moest maar terug komen wanneer de stroom het weer deed.
Na dit spectacel begon ons feestje. We hadden wat extra speakers ingehuurd zodat we lekker herrie konden maken. Er was genoeg vodka aanwezig voor iedereen en er was zelfs een karaoke optreden van Britney (a.k.a. Kai). Hierna zijn we voor de laatste keer in Jinja met iedereen naar de club geweest. Dit is weer een doldwaze avond geworden en we waren net op tijd thuis om de lopers van de Jinja marathon aan te moedigen ;)

Op onze laatste dag in Jinja zijn we begonnen de laatste dingen in te kopen. Deze dag zouden we ook afscheid nemen bij PEFO en ORUDE. PEFO had een lunch voor ons geregeld bij een plaatselijk hotel, dus we hebben daar met de hele staf lekker gezeten. Na het eten kwamen verschillende mensen met hun speech en kregen wij een certificaat ter waardering. Iedereen was erg positief over de dingen die we gedaan hebben en we werden zelfs ‘rolmodellen' genoemd. Doet je goed om ook hier de waardering te krijgen en we moeten maar trost zijn op wat we iedereen hebben kunnen bijbrengen.

Na het moeilijke afscheid van Jinja hebben we de volgende dag al onze spullen ingepakt en zijn we naar Wakiso gebracht, naar de boerderij van Theo Groot. Nog een paar dagen genieten van alle luxe hier en vrijdagmiddag vertrekken we naar Arusha in Tanzania. Hier gaan we de Serengeti en de Kilimanjaro bekijken. 8 juni vertrekken we dan naar Dar es Salaam om Cerla op te halen. 9 juni vertrekken we voor een paar dagen naar Zanzibar om heerlijk op het strand met een biertje in de hand te ontspannen na deze drukke periode. Na de 1e wedstrijd van het Nederlands elftal zullen we de reis naar Zuid Afrika gaan maken!

Succes met het kijken van NL achter de tv, wij gaan er hier in Afrika op een hele speciale manier van genieten!

Houdoe

P.S. Zodra we een keer een goed internetcafe hebben gevonden met snelle pc's en internet, zullen we nieuwe foto's toevoegen!

Dick & Anja

Jullie hebben toch wel foto's gemaakt van het halve werk van Joost zijn coupe? Aan de andere kant...ik heb er ook wel weer een beeld bij?!
Mooi dat jullie zo goed afscheid hebben kunnen nemen. Er staat nu weer een heel andere reis te wachten. Heel veel plezier, pas goed op jezelf en elkaar en wees heel zuinig op de enkels en de knieeen!
Houdoe!

Boni

Hey mannen,

Klinkt als een goed en onvergetelijk afscheid. De tijd vliegt, gaan jullie al weer reizen! Geniet lekker op Zanzibar na al jullie goede inspanningen. Zal wel een mooie ervaring worden om het NL-elftal vanuit Afrika zelf te beleven. Net hebben we bij Cerla een afscheidsBBQ gehad. HIj is er helemaal klaar voor :-)

Enjoy the journey!!!

Gr. Boni

Dick&Anja

Hoestienou? Nog in Zanzibar? Hier amper bekomen van de verkiezingen. ook in Belgie vandaag verkiezingen die in Vlaanderen de boel op de kop zetten. En dan het WK. Het is nog allemaal niet erg flitsend, maar ja Oranja moet nog beginnen. De Duitsers hebben vanavond hun visite kaartje afgegeven... 4-0 tegen Australie. Team Aussies van Pim Verbeek kon de snelle Duitsers niet bijhouden. Nederlanders klagen over het vuvuzela gezoem tijdens de uitzendingen. De NOS gaat het stadiongeluid aanpassen. Je kunt je ook maar ergens druk over maken... Binnenkort naar Zambia? Hele goede reis!
Houdoe!!!

Benthe

Hee Paul en Joost! Ik heb jullie blog gevonden ;)
Ondertussen zitten wij al weer twee weekjes thuis...in het saaie Nederland! Hoe gaat het met jullie reis? Zijn jullie al aardig opweg naar South Africa? We kwamen er onderweg naar het vliegtuig achter dat we de raft-dvd waren vergeten. jammer jammer, maar dat regelen we nog wel ;) Heeeeel veel plezier nog in het mooie Afrika!
xx

Mike

DIKZAKKKKKKKKEN!

We hebben net de 2e match op het WK gewonnen in een draak van een wedstrijd, maar dat hebben jullie natuurlijk allemaal van dichtbij mogen meemaken in donkerAfrika! Ik zeg het is onderhand weer eens tijd voor een update...

Laterrrr, Mike