paulenjoostinafrika.reismee.nl

getting used to uganda

Een nieuw stukje voor de site!

Jaja, we zijn er nog hoor. We vinden alle reacties hartstikke leuk en snappen dat jullie graag op de hoogte blijven. We kunnen echter niet iedere week er wat op zetten aangezien we de meeste tijd gewoon aan het 'werk' zijn. In ieder geval nogmaals bedankt voor alle leuke berichtjes!

Goed, waar waren we gebleven? Na de eerste indrukken van week 1 beginnen we nu een beetje te settelen. Alles krijgt een beetje z'n plek en we zijn gewend geraakt aan het land, het weer, de mensen etcetera. Het werk begint ook een beetje te lopen, hoewel we nog wel eens moeite hebben met het tempo. Het gaat hier allemaal nogal traag.. Wij gaan gewoon aan de slag met fondsen en brochures voor beide organisaties, iets waarvoor we (nog) niet echt afhankelijk zijn van anderen hier.

We hebben nu ook voor PEFO een aantal projecten bezocht. Eerst een kleuter- en basisschool. Was leuk om al die enthousiaste kinderen te zien, sommige zijn desalniettemin erg arm en hebben PEFO's steun hard nodig. Goed was het ook om te zien dat er een erg ethousiaste hoofdleraar was, die er echt voor wil gaan. Daarna hebben we een paar huisjes bezocht van 'grannies', de grootmoeders die voor de weeskinderen, eigenlijk hun kleinkinderen (soms meer dan 10) zorgen omdat de ouders niet meer leven. Dat waren ook wel erg schrijnende situaties en het is goed dat PEFO daar wat voor kan doen. Daarna hebben we ‘stenenpersmachine' en de boerderij bezocht. Op de boerderij worden trainingen gegeven aan de ‘grannies' zodat ze meer voedsel kunnen verbouwen. Bovendien is er de mogelijkheid dat ze een drachtig varken krijgen en dan later een of twee biggen teruggeven. De boerderij kan nog wel een stuk verbeterd worden en daarom gaan we ook even bij Theo Groot vlakbij Kampala kijken. De stenenmachine heeft ook veel potentie, daar gaan we ook werk van maken.

We eten meestal buiten de deur. Er zijn een paar goede internationale eettenten, waar je voor een paar euri kan eten (Westers, Indisch, Afrikaans). Als we bij Orude zijn (2 of 3 keer per week) lunchen we Afrikaans, veel zetmeel: rijst, aardappel, matooke (bananenstampot) en altijd wat groente en meestal wat stoofvlees. Wel goed, maar niet uitgesproken smakelijk. Verder smaken de rolexen ook nog steeds prima. Van 't weekend gehoord dat er in Kampala bijzondere rolexen zijn, de galactic en de titanium oid. Deze zijn met vlees en 7 tot 10 eieren J.
Zelf hebben we een paar keer toast met salade gemaakt en pasta gekookt. Laatst wilden we pastasalade maken voor de lunch, was de stroom uitgevallen. Zijn we smiddags maar ergens wat gaan eten, het was alleen bizar slecht.. Anderhalf uur wachten voor een stukje kip zonder vlees en patat die amper het frituurvet had aangeraakt.. Voor een feestje hebben we trouwens heuze hutspot gemaakt! De gehaktballen die we er ook bij wilden maken gingen niet door, de gehakt was nog bevroren... De stamp was goed gelukt, ze dachten eerst alleen dat t van een Ierse was...
De koffie is nog wel een probleem. Het is hier meestal oploskoffie en die is niet te drinken. Bij één tentje (Flavours, toevallig(?) van een Nederlander) hebben ze wel hele goeie, dus daar gaan we dan in het weekend meestal een bakkie doen. Maar de verlossing komt er aan: de zus van Martine neemt koffie en filters mee!!!

Ofschoon dit het hete seizoen moet zijn, hebben we nu al een aantal dagen bewolkt weer. Afgelopen vrijdag was er ook een enorme wolkbreuk bij PEFO. Zeer plaatselijk, in Jinja zelf was het droog, maar de weg naar Kampala stond wel blank. Eigenlijk is die bewolking wel lekker, het was vorige week echt heel warm (30-35).

Afgelopen vrijdag ook op stap geweest(JA dat kan hier ook), was errug leuk. Eerst uit eten, daarna een paar kroegjes aangedaan (jullie kunnen trots zijn: er is gemext, op de bar). Daarna in een discotheek beland, ook lachen. Je bent alleen als muzungu (blanke) wel zwaar in de minderheid. We waren met een internationaal gezelschap (Yanks, Britten, Ieren) en dat zoekt elkaar dan toch wel op. Opvallend genoeg was er nog een apart groepje muzungu's in de tent, de Duitsers... Heel typisch.

Zaterdagmiddag hebben we een rugbymatch bekeken, was echt leuk om te zien. Jinja werd wel ingemaakt door een team uit Kampala, maar het was een leuke wedstrijd. Er was nog gevraagd of we mee wilden doen, denk het niet, wij houden het wel bij voetbal. Maandag hebben we voor het eerst meegetraind. En het niveau viel ons allebei erg mee, helemaal na de wedstrijd die we vorige week zondag hadden gezien. Dat gaat dus wel goedkomen.

Het is toch weer een hele lap tekst geworden, dus ik brei er maar eens een eind aan. Morgen gaan we even een tripje naar het westen maken, onder andere een wildpark en een mooie stad bezoeken.

Groetjes!

Paul en Joost

Bizarre Feitjes:

• Niet gaye gasten die hand in hand over straat lopen (ik ga hier niks over Feyenoord zeggen)
  • De kerk tegenover ons richt zijn geluidboxen op de straat en niet op de bezoekers (ook om 5 uur 's ochtends)
  • In Paul's Bar is het bier net zo duur als in de supermarkt
  • Vogels die als apen klinken

RJ

Mexen, voetballen, beetje ouwehoeren en rolexen.
Klinkt goed allemaal mannen!

over dat op straat lopen hand in hand; het is een kwestie van tijd en jullie doen het ook, bedenk maar zo; een beetje bi is niet bah ;-)

Enjoy dikzakken!
Groet,
RJ

Annelous

Wat gaaf om te lezen! Heel veel succes met jullie project en geniet ervan... En zoals een beroemde MAKker ooit zei... hoe meer bier, hoe meer bi! Dus ik sluit me aan bij RJ ;)

Lfs Lous

Jordy

Het klinkt alsof jullie gewoon lekker relaxt nog een beetje een studentenleven hebben, nice!

Ga zo door!
Jordy

Jimi

Jaja Paulus, tegen ons zeggen dat je last van je enkel hebt en niet mee kunnen doen en daar gewoon meetrainen :)

Nee, klinkt goed mannen!

X Jimi

Harold

Mmm klinkt goed, bananestampot;)
Maar goed bezig daar hoor!

Groeten,

Harold

Rob

Een trots gevoel komt inderdaad over mij nu jullie daar hebben gemext, ik zeg: uitbreiden en verspreiden dat spel! Leuk verhaal weer met een gezond portie cultuurshock, ennu, Feyenoord mag rustig afgezeken worden, hoor!

Gr Rob

Bart

Klinkt goed hoor mannen! Mexxen op de bar lijkt me in iedere cultuur ingevoerd te moeten worden, goed bezig. Geniet er van de komen tijd he!

Groeten, Bart

Anneke

Ha die Joost ( en Paul )
Leuk om die verhalen van jullie te lezen!!
Heel veel succes met jullie bezigheden daar!
Stuur maar een beetje warmte naar hier, want het is hier wit en KOUD.
Groetjes en we blijven jullie volgen hoor!!!
De Kommersjes ( die weer volop aan het carnavallen zijn. )

Ria

He Joost, kun je met Dick hand in hand gaan lopen. Zal hij wel leuk vinden...
Mexen wist dit ouwe mens niet wat het was, dus even googlen. Deden wij ook maar met 7 gooien. De eerst die bij het getal 7 kwam bestelde een drankje (kon van alles zijn), als je dan het eerste bij het getal14 gooide moest je de drank opdrinken voordat er 21 gegooid werd. Bij 21 moest er betaald worden. Dus als je je borrel niet op had voordat je 21 gooide moest je ook betalen. Het tempo van drinken was meestal hoog. Zo ongeveer ging dat.
Ik heb weer genoten van jullie verhaal en kijk weer uit naar hetvolgende. Anja net nog aan de telefoon gehad, terwijl Dick zogenaamd sliep (oren stonden wel open).
Vanavond weer schaatsen olympiche spelen kijken natuurlijk. De dames zijn vanavond aan de beurt voor de 3 kilometer. Tot mails.

Groetjes Ria

Dominique

Haa Heren, leuk om jullie verhalen te lezen! Fijn dat het wat begint te wennen...lekker langzaam is soms niet verkeerd hahah het afrikaanse leven is nu eenmaal zo.. geniet ervan! hoor het graag nog even per mail :-) Warme groet uit koud NL!!! Brrrr, sneeuw...was ik nu toch maar die kant op gekomen...pff...nu al spijt van haha. zet m op! groeten aan sharon en martine..

Chris

Mexen, het zou verdomme een keer tijd worden zeg! Goed om te lezen gasten. En ik ga jou weer heel erg mailen Joost, studieontwijkend gedrag zeg maar.

Boni

Hey mannen,

Goed om te lezen dat jullie al helemaal gesettled zijn! Het begint weer op een normaal studentenleventje te lijken. Alles lekker traag, beetje werken, beetje mexxen, niet smakelijke studentenhappen en zo af en toe een balletje trappen. Nice!
Enjoy! Mzzl Boni

Anja

Onrustige nacht! Mark Tuitert heeft goud op e 1500 m. Wat een race...bloedstollend spannend. Ook weer niet zo dat ik niet in slaap was gevallen, maar ja het was dan ook drie uur s'nachts. Maar Dick zijn reactie maakte me wel weer wakker! Nog steeds sneeuw... maar overdag boven nul dus het dooit wel weg. We gaan zo naar Lian, die viert haar verjaardag!
Heel veel groeten van Dick & Anja

Corry en Harry

Beste Paul zo te lezen gaat het goed met je met ons ook als je terug komt zorg dan voor een resept van de rolexen
Groetjes Corry en Harry

Wallie

Peppies!
Even een berichtje vanuit de Uva. Tis hier rete saai (zowel binnen als buiten). Maarr vanavond AJAX natuurlijk, gewoon 0-2 hoor,geen gezeik, k.u.t. Italianen.
Die tent is nog steeds waterdicht hoop ik? ha en zijn jullie al waterdicht gegroeid van al dat eten of kan ik straks je ribben tellen joske?
Zet um op tijgersss en spies nog even een impala aan je vork!