paulenjoostinafrika.reismee.nl

Rwenzori & Queen Elizabeth National Park

Halleekes!

Hier is weer een berichtje van ons uit Jinja! Bedankt voor al jullie berichtjes en mailtjes! Moeten eerst maar even vertellen dat het niet bewust is dat wij niet terug reageren op smsjes van jullie, want die komen bijna nooit aan hier..... Om bovendien de eerste mensen gerust te stellen, vanwege het massale enthousiasme voor de ‘Rolex' hebben we gister een workshop gekregen ‘hoe ons eigen rolex te maken' :D! Be prepared, wij zijn van plan dit concept breed uit te gaan werken in Nederland waar je naar het stappen niet naar de shoarmazaak, maar naar de rolextent gaat!!

We hebben in de afgelopen tijd het carnavallen ontzettend gemist. We hebben geprobeerd om een aantal Afrikanen in de polonaise te krijgen, maar dat werd weinig gewaardeerd. Ook werd thuis de carnavalsmuziek niet op waarde geschat door onze huisgenoten. We hebben moeten beloven dat we dit feest nooit meer zullen missen in Nederland.

De afgelopen weken zijn we flink opgeschoten in het werk. Joost heeft project van de farm nu opgepakt om, aan de hand van het goede voorbeeld in Wakiso, dit project sustainable te gaan maken. Met de varkens, het land en de lessen kunnen veel meer dingen gedaan worden op een slimmere manier dan dat nu gedaan wordt. Paul is nu bezig met de brickmachine. Er is een mechanische stenenpers aangeschaft die totaal niet optimaal gebruikt wordt. Het vinden van afzet en de machine draaiende krijgen zijn daar prioriteiten in. Verder houden we ons met kleine dingen bezig die we tussendoor kunnen doen, zoals het maken van brochures, fondsen aanschrijven en helpen bij het strategische plan voor de komende 3 jaar. Het houdt ons in ieder geval allemaal goed bezig gedurende de week!

Weekenden daar en tegen zijn puur genieten! Rolex workshops, chillen bij het zwembad, rugby kijken, voetballen met de jongens en flink stappen zijn nu al onze favorieten! Dit is dan ook geen enkel probleem om de komende tijd nog goed vol te houden :D

Twee weken geleden hebben we ook onze eerste trip door Uganda gemaakt met Martine en Trudy. Martine had een gids kunnen regelen voor een paar dagen die ons met een busje overal heen zou brengen. De eerste dag een rit van uurtje of 6 gemaakt naar Fort Portal, een stadje in westen van Uganda. Onderweg erg veel mooie natuur kunnen zien en toen is ons opgevallen hoe mooi het hier kan zijn in Uganda! De volgende dag zijn we doorgereden naar Rwenzori. Tussendoor een stop gehad om wat kwast aapjes te zien. In Rwenzori hadden we een verlaten camping (Ruboni Community Camp) gevonden op 3000 meter hoogte met een geweldig uitzicht (zie foto's). We zijn hier nog een hike gaan doen voordat we lekker in ons knus tentje zijn gaan slapen. Volgende ochtend zijn we om half 6 weggereden (ja Joost had het er zwaar mee ;p) om om 7 uur bij Queen Elizebeth national park aan te komen. Hier zijn we op zoek gegaan naar de beesten, waar we al snel de buffels en springbokken zagen. Na enig zoeken kwamen we toen gelukkig ook nog een paar olifanten tegen (whoehoe fantjes ;p) waarna we naar onze camping zijn gereden. Ze hadden speciaal voor ons de hele camping vrijgehouden, dus we konden ons tentje overal neerzetten. 's Middags zijn we nog met een boottrip meegegaan en omdat het zo warm was, was er veel kans om beesten bij het water te zien. En ja hoor, olifanten, nijlpaarden, krokodillen, buffels, arenden, alles in overvloed! Na een hapje eten en we terug liepen, zijn we nog hard geschrokken, want ook een flinke nijlpaard had een plekje gevonden op onze camping.... Gelukkig had hij/zij er geen enkel probleem mee om even rustig het bos in te lopen en ons niet meer lastig te vallen.

De volgende ochtend (7 uur) zijn we nog weer terug het park ingegaan, want we hadden de leeuwen nog niet gezien. Je betaald voor 24 uur, dus moesten om 9 uur echt het park weer uitgaan, maar onze gids was erop gebrand er een paar te vinden. Even om voor te stellen, dat park is bijna zo groot als Nederland en er zijn dan 45 leeuwen, ofwel flink zoeken dus! Na tijdje hebben we er 2 heel erg in de verte kunnen zien, maar onze gids was nog niet tevreden. Echter er konden er geen meer gevonden worden dus onze gids was maar weer terug gegaan naar de eerste spot en wilde daar het park in gaan crossen. Echter kwamen er toen meerdere jeeps aan en durfde hij het niet meer. 6 busjes op een rij zoeken, we hadden de moed al redelijk opgegeven, komt de gids in een keer keihard aan sprinten (hadden zoiets nog nooit gezien van een afrikaan ;p) want hij had er paar gezien. Nu was het niet meer wachten en gewoon de bush in rijden.... Prachtig, 3 leeuwen nog geen 10 meter van de bus vandaan, wat een kick!!

Hierna zijn we aan de terugweg begonnen en zijn Joost en Paul afgezet in Wakiso bij Theo Groot om hier een aantal dagen zijn boerderij en school te bekijken (en te genieten van onze eerste warme douche, heerlijk eten en lekker koude pilsjes). We hebben hier goede ideeen kunnen opdoen voor de boerderij van PEFO zelf en na een paar heerlijke dagen zijn we weer terug gegaan naar Jinja en was er einde gekomen aan onze eerste, en zeker niet laatste, trip!

Al met al weer een lang verhaal dus we houden er nu maar weer lekker mee op! Zoals jullie kunnen lezen zijn wij hier volop aan het genieten!

Willen iedereen heel erg veel succes wensen met alles waar jullie mee bezig zijn en we zullen over een tijdje weer komen met onze nieuwe avonturen! In de afgelopen weken hebben we te horen gekregen dat er heel wat bezoek deze kant op gaat komen, we kijken er echt naar uit om iedereen met eigen ogen te laten zien in welke wereld wij leven!!

Houdoe, Joost en Paul

Jordy

En wij zitten hier maar met 24/7 regen :)
Geniet ervan!

Maartje

Paulus!!
Goed bezig daar. Klinkt als een klein paradijsje waar nog veel aan geschaafd kan worden door jullie. Ik begin steeds nieuwsgieriger te worden naar die rolex en ik zal dan ook zeker vaste klant zijn bij de Rolextent.
Ook heel tof dat jullie die leeuwen van dichtbij hebben gezien. Dat zal vast een kippevel moment zijn geweest. Wij hebben ook leeuwen van dichtbij op tv gezien, maar dat was die oranje leeuw die in het Holland Heineken House aan het rondspringen was. Dat hebben jullie vast (hopelijk) wel meegekregen toch?
Begrijpelijk dat jullie carnaval gemist hebben, het was weer fantastisch. Jammer is alleen dat al die hits nu nog steeds voorbij komen, en dat je dus nog dagelijk lastig wordt gevallen met de zachte g, harde L en met het feit dat je de groeten uit Brabant kunt krijgen, kut.
De MAK is nu op skivakantie en ik zit hier in het druilerige Nederland te balen dat ik niet met geld om kan gaan..

Ik wens jullie alle succes en geluk van de wereld daar en wacht in spanning af op jullie volgende verhaal!

Nath

Als ik het goed raad, dan heeft Paul dit stukje geschreven? of is joost ook al van de "woehoe, fantjes!"?! :) Super cool en spannend al die beesten! Het lijkt me ook heel erg mooi. Heel veel succes de aankomende tijd en geniet van jullie nieuwe wereld! kus, Nath

Bav

Top verhaal! Geniet er maar van mannen!

Robin

Klinkt goed Paul! Genier ervan en wij blijven hier de punten pakken hoor :) The spirit is back!

Dick

Als je de beesten van zo dichtbij kan zien,is dat fantastisch. We verlangen er naar om ze ook te zien.
Het gaat gebeuren in ieder geval. We komen er aan als alles goed gaat.Ik hoop dat we in iedergeval die laatste week van de vorige keer over kunnen doen.
Op 2 Mei vliegen we naar Joost en Paul en gaan zien hoe het met ze gaat. Succes van uit het thuisfront.
Groetjes Anja en Dick.

Marinus

Mooi om te lezen wat jullie allemaal meemaken! Nuttig werk doen en ook nog veel van het land, de mensen en natuur zien. Geniet nog maar verder en we blijven jullie volgen!
Heel veel groeten,
Marinus, Maria en Teun

Geeske

Hey!

Heb jullie site gevonden, leuk leuk!

Mooie verhalen & prachtige foto's, blijf lekker genieten en nog meer goed werk verzetten! Enne... ook ik hou me aanbevolen voor zo'n rolex-apparaat!

xx Geeske

Wieke

Heeuj! Hoe gaaf is dat, leeuwen en nijlpaarden! Ach gekko's zijn ook leuk toch? Maar ik geef toe het is jammer dat we dat toen niet gezien hebben... We hebben voor Dick al ovenwanten gekocht, dan kan ie ook nergens aan zitten ;)
Wil je je adres opsturen oid dan kunnen wij een pakketje opsturen! Met een leuke verrassing :D
Het begint hier langzaam aan lente te worden, heerlijk.
Kijk uit naar jullie volgende berichtje!! Volgende keer scary bugs foto shoot?? :P Lijkt me leuk!

Hele dikke kus van je zus! (ook voor Paul hoor)

Noukie

Paaauuuuwwwlus! Nou heb eindelijk de site weten te vinden... ik maar wachten op een automatisch alert (dacht nog, ze schrijven ook niets vanuit daar!) maar hoorde van boes dat er een site vol verhalen bestond!
Super leuk om alles te lezen... zo te horen maak je je daar erg nuttig en dat lijkt me een erg goed gevoel geven! Het eten (sorry hoor, maar bananenstampot?!) dan weer wat minder :P
Hoop dat je je blijft vermaken de komende maanden. Je foto's zien er iig top uit!

Geniet er van en tot augustus.
xx

Dominique

Heren!! Wat een geweldige verhalen, leuk dat jullie ook goed aan het reizen zijn. Ik wordt via Nicoline stiekem op de hoogte gehouden van jullie werkzaamheden, zo te horen gaat het goed. Ik hoop dat jullie kunnen bijdragen aan het project. En is het nog gezellig in huize Sharon??
Veel succes met alles. Zijn er al koffiefilters aangekomen viavia? Ik heb ze nog niet gepost, maar aangezien jullie de vraag bij meerdere hebben uitgezet, wil ik even verifiëren wat jullie behoefte is!! ;-) haha

GENIET!

Warme groet,