paulenjoostinafrika.reismee.nl

Paulus: Bezoek & Einde deel 1

Halleekes!!

Hier is dan de langverwachte update vanuit Paulus! Joost en ik hebben de afgelopen tijd veel bezoek langs gekregen en hierdoor heeft het even wat langer geduurd om weer een update te geven. Toch leuk om al jullie reacties te lezen, weten wij tenminste ook dat onze verhalen gelezen worden. Om weer wat mensen gerust te stellen, het gips is inmiddels van mijn voet. Ik ben bang dat mijn enkelbanden toch meer geraakt zijn dan ik gehoopt had, wat dus nu betekent dat er geen sporten meer voor mij in zit in Uganda en dat er continu tape of rekverband omheen moet. Hopelijk gaat het de komende tijd iets beter met helen zodat ik straks in NL weer al het sporten kan oppakken!

Laten we eerst maar eens beginnen met het werk. Joost is de afgelopen tijd bezig geweest met de farm en ik heb mij volledig gestort op de brick machine. Deze machine is vorig jaar aangeschaft maar door gebrek aan financiele kennis is deze nog amper in gebruik geweest. De machine perst een mix van grond, cement en water tot een mooie baksteen die na een paar dagen drogen goed gebruikt kan worden voor constructiewerk. Voor deze machine heb ik een uitgebreid business plan geschreven. Als deze machine gebruikt gaat worden zoals ik beschreven heb in het business plan, dan moet dit een goede income generating activity worden voor PEFO . Veel dingen zijn nu uitgerekend en beschreven maar nu is het wel de taak aan de mensen hier zelf om alles op te gaan pakken. Hier ga ik nu nog de komende weken mijn tijd aan besteden zodat ik met een gerust hart op reis kan gaan.
Wat bovendien nog wel leuk is om te vertellen, is dat ik in deze periode ook even een management training uit de sok getoverd heb voor de coordinator van PEFO. Hij had hier nog bijna geen training in gehad en was daar wel zeer geintresseerd in.

Dan was het 3 weken geleden eindelijk zo ver want toen kwam mijn eerste langverwachte bezoek langs, Soraya!! Geweldig om haar weer live bij me te hebben! De eerste paar dagen heb ik haar Entebbe, Kampala, Jinja, mijn huis en het voetbalteam laten zien. Verder hebben we heerlijk kunnen genieten van het mooie weer aan verschillende zwembaden. Op 29 april zijn we weer naar Entebbe gegaan om daar mijn moeder en zusje op te wachten. Van daaruit ben ik met de 3 vrouwen naar Kampala gegaan om ze de chaos in deze grote stad te laten zien. Deze dag was ook Queen's Day wat betekend dat alle Nederlanders in Uganda uitgenodigd waren bij de ambassade voor een klein feestje. Onder het genot van Grolsch en bitterballen (whoehoe eindelijk!!! gelukkig kwamen ze allebei onbeperkt langs :D) hebben we hier met ongeveer 200 Nederlanders een erg mooi feestje gehad met ook hier weer een klein potje mexxen!

De volgende ochtend (auw hoofdpijn ;p) zijn we begonnen aan onze trip naar Murchisun Falls. Onze driver/gids (a.k.a. koekiemonster) stond ons op te wachten en zijn we in een uurtje of 5 naar het park gereden. Hier aangekomen snel tentje opzetten en met een hapje eten genieten van het uitzicht. De volgende ochtend zijn we om half 7 op pad gegaan om de beesten te gaan bekijken. Het begon heel mooi want kwamen al snel wat olifanten tegen, maar vlak daarna kwamen we met onze bus (2 WD in het regenseizoen is niet zo'n goed idee) vast te zitten. Ofwel duwen in de modder met rechts van je een groep giraffen! Met de hulp van een aantal Duitsers konden we toch weer verder en konden we nog buffels, apen, bokjes, olifanten en giraffen bewonderen. Helaas waren er al 2 dagen geen leeuwen gezien en waren wij ook niet de gelukkigen. Terug gekomen bij het kamp begon het te stortregenen maar gelukkig was het net op tijd droog voor onze boattrip. Hier hebben we nog veel nijlpaarden en krokodillen gezien en uiteindelijk ook de schitterende watervallen van het park. De volgende dag zijn we deze watervallen van boven gaan bekijken en zijn we in de middag een chimps track gaan doen. De chimpansees zijn echt leuke beesten maar helaas hebben we ze alleen maar hoog in een boom kunnen zien. De dag erna zat helaas onze trip erop maar zijn we op de terugweg nog naar een fokplaats van de witte neushoorn geweest. Dit was geweldig om te zien want we konden op 15 meter vaders, moeders en de kleine bewonderen. Hiernaast hebben we ook nog 3 keer vastgezeten in de modder met de bus, maar gelukkig was er een jeep voor ons die ons iedere keer mee kon nemen!

Aangekomen in Jinja heb ik mijn gezelschap meegenomen naar PEFO om daarmee het veld in te gaan en ze alle projecten te laten zien. De brick machine, de farm, de huisjes, de kinderen en de grannies maakten veel indruk op ze. Rest van onze tijd in Jinja hebben we gespendeerd aan lekker eten, rolexxen maken, Source of the Nile bekijken, souveniers inkopen, Bujegali Falls bezoeken en genieten van het lekkere fruit. Toen was het vrijdag alweer tijd om afscheid te nemen van moeders en zuster die weer naar Nederland vlogen om te werken. Afscheid nemen was maar weer een raar gevoel!

Soraya en ik vlogen die dag een uurtje eerder richting Nairobi op naar het volgende avontuur. De volgende dag vlogen we door naar de kust van Kenia, naar Mombassa. Hier aangekomen zijn we met de taxi, de veerpont en de matatu doorgereisd naar Ukunda, een klein plaastje ten zuiden van Mombasa. Helaas hebben we toen 1,5 dag flinke regen gehad maar daarna 3 geweldig mooie dagen. In Ukunda lagen voor ons de witte stranden en de blauwe Indische Oceaan te wachten en dat was met 1 woord FANTASTISCH!!! Lekker strand, mooie zee, zwemmen, cocktails en super eten gaven ons wel een ultiem vakantie gevoel. Helaas komt ook hier weer een einde aan en zijn we met de bus terug gegaan naar Nairobi, althans dat was de bedoeling maar de bus had pannuh onderweg.... Gelukkig konden we nog met een andere bus waardoor we na ongeveer 12 uur zitten Nairobi bereikten. Laatste avond in geweldig hotel gehad, laatste ochtend nog lekker rondgelopen in Nairobi en daarna was het tijd om afscheid te nemen. Door de 3 geweldige weken was dit niet het makkelijkste moment maar we kunnen wel allebei terug kijken op een hele mooie vakantie!! Soraya vloog vanaf Nairobi terug naar Nederland (inclusief 6 uur vertraging :s) en ik ben toen met de nachtbus terug naar Jinja gegaan. Een uitputtende reis omdat we ook 3 keer door militairen uit de bus werden gehaald ter controle. Met 1 uurtje slaap kwam ik volgende ochtend weer aan in Jinja. Joost en ik hadden best veel bij te praten dus dat hebben we maar gedaan bij het zwembad onder het genot gedaan van luttele pilsjes. Van het ene komt meestal ook het andere dus zijn die avond nog flink op stap geweest (inclusief bokje springen).

Komende 2 weken zitten we nog in Jinja en dan is deel 1 van onze trip alweer voorbij. Het is echt heel snel gegaan allemaal, maar kijk wel uit naar het reizen en vooral natuurlijk Zuid Afrika :D!! Naast het werken in de komende weken hebben we een druk programma: morgen gaan we raften hier in Jinja, komend weekend een bezoek brengen Noord Uganda en volgende week ons afscheidsfeest! Daarna gaan we via de Serengeti in Tanzania naar Dar es Salam waar we Cerla op gaan halen. Hierna gaan we met z'n 3en (dat wordt nog wat) op naar Zanzibar om ons drukke half jaar even goed af te sluiten. Dan pakken we de trein naar Zambia en de bus naar Zuid Afrika. Daar gaan we gedurende de groepsfase rondreizen en vanaf de 8ste finale gaan we het Nederlands elftal aanmoedigen in de stad waar ze moeten spelen zolang ze in het toernooi blijven. Daarna trekken we via Zimbabwe, Zambia, Tanzania, Berundi en Rwanda weer terug naar Uganda en zijn we vanaf 4 augustus weer te bewonderen in Nederland!

Wens jullie allemaal het beste met alles!! Joost en ik zullen de komende tijd ons best doen om korte berichtjes achter te laten van onze avonturen!

Houdoe!

Reacties

Reacties

Boes

Joo Paulus!!

Mooie verhalen weer en nog een supermooi vooruitzicht in het verschiet :) Geniet van deel 2 en tot op het MAKkamp!

Cerla

Klinkt goed allemaal! Ik denk dat ik maar een ticket ga boeken.

RJ

jaja... je hebt de eerst dag alleen maar lopen batsen, maar dat staat er dan weer niet in! :P

Enjoy dikzak en ik spreek je! Ben trouwens straks dichterbij dan je denkt; ga 3 weken naar Nigeria :)

theo en josé

weer genoten van je fantastische foto's en verhaal, is er nog steeds plaats in je hoofd voor al die indrukken en zeker voor die nog gaan komen. we wensen je ook een fijne verjaardag toe en drink er eentje namens ons. gr. theo, josé en jorien

Dick&Anja

He Mannen! Je hebt je bezoek goed op de proef gesteld Paul, allemaal helpen 'douwen' als de auto vast zat? Jouw verhalen lijken op onze verhalen, ook wij hebben de afgelopen weken veel gereisd en gezien. O.a. de farm, de stenen machine en wat je met die stenen kunt bouwen; een eenvoudig huisje wat een wereld van verschil maakt voor de 'granny's'. Het was wel erg jammer dat we je mis hebben gelopen, maar Joost zal je inmiddels wel bijgepraat hebben. We misten wel een vierde klaverjasser!
Het kostte wat moeite om weer de draad op te pakken hier in Dronten. het is vrij koud hier. Maar inmiddels stijgen de temperaturen gelukkig. Regent het nog veel op dit moment?
We wensen je een fijne verjaardag en jullie zullen er ongetwijfeld een pilsje op drinken. Maar niet nadat je een Douwe Egberts met een stroopwafel hebt gehad, of zijn die al op?
Veel succes in de laatste weken en een goede voorbereiding op het volgende traject!
Houdoe!

Nienke (moeder van "de man die zonder slaap kan"

Wat een avontuur! Errug genoten van je verhaal Paul.
Heel veel succes en plezier met alles wat jullie daar nog gaan doen! Ik ben lichtelijk jaloers op jullie. De foto's zijn ook erg mooi enne.... je vriendin hoeft zich nergens voor te schamen hoor!
Mannen het allerbeste toegewenst en ik kijk uit naar jullie volgende verhaal.

Groetjes Nienke

Boni

Hey maat,

Mooie verhalen weer! Toch wel weer erg gaaf wat je allemaal aan het uitspoken bent. Krijg je wel goed te eten?! Op die foto op het strand lijk je namelijk vel over been...

Morgen gezellig skypen maat!!!

Mzzl

Neil

Wat een avonturen :p! leuk om te lezen, vooral dat jullie nog steeds zoveel feesten en zuipen als in NL ;). viel spass tijden jullie reis. xx

Noukie

Paulus, heb hard moeten lachen om het nummerbord! :)

Soraya

Joost, waar blijft jouw verhaal?!

xx

joost

kalm he! daar wordt aan gewerkt!

x

Soraya

Ha ha! Wil je verder niet opjagen hoor, maar schiet eens op man! ;)

Lennie

Heeey Paulus, wat een mooie avonturen... Ben onwijs jaloers!! Maar blijf maar vooral veel updates sturen! Hoorde dat je tijdens het WK naar Zuid-Afrika gaat! Ga ons landje maar hard aanmoedigen daar!

kus Lennie

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!